Hair.no Norges bedste hår og mode portal


banner


dotted_line




System Professional tilbyder individuelle hårplejeprodukter til udvalgte saloner over hele verden.



Tigi består av 5 produktserier: Bed Head til de motebevisste, innovative og unge. Catwalk til de klassiske, elegante og stilfulle. S-factor, som er en luksus hårpleieserie. Love peace and the planet og sist, men ikke minst Rockaholic.

Nå består FUDGE merkevaren av over 100 produkter og kan konkurrere i alle kategorier.



Sebastian har adskillige hårpleje og stylingserier, til forskellige hårtyper, personligheder og behov.









Med Sassoon Professional har Sassoon Creative Team udviklet en holistisk serie af hårpleje og stylingprodukter som lever op til Sassoons filosofi om at arbejde med hår i dets naturlige tilstand.

AL - tlf.: 800 84 944

Schwarzkopf har flere forskellige produktlinjer både hvad angår hårpleje og styling, og til forskellige hårtyper og problemer.







Wella er en førende leverandør af hårplejeprodukter til frisøren. De udvikler hele tiden nye produkter i tæt samarbejde med frisørerne.



NIOXINs hårplejeserie behandler hovedbunden og hårstrået og optimerer derigennem tykkelsen af håret.


 

07-04-2018 12:32 Læs artiklen på Dansk   Del på Facebook

10 år med opera-hår

 I år er det ti år siden Oslo fikk sitt praktbygg, Operaen. Her holder kostymeavdelingen hus, inkludert verkstedet til maskør- og parykkmakerne. Med nemme hender knytter de sirlig inn hvert hårstrå i parykkene som skal på scenen.En del av kostymeavdelingen er maskør- og parykkavdelingen. Her er Per Ragnar Karlsen leder, noe han allerede var før det hvite marmorbelagte nasjonalbygget kom i sjøkanten bak Oslo S.

– I kveld har vi Mesteraften, en sammensatt forestilling med tre balletter på hovedscenen, forteller han mens han viser vei rundt den kreative avdelingen i operahuset. Innimellom praten hører vi fjerne operastemmer som synger for full hals. Det øves hardt til jubileumsuken. La Traviata streames live på NRK, Kongen avlegger Operaen sitt ærefulle besøk, i tillegg skal det forsøksvis settes verdensrekord i operakor på operataket. 


Lek med parykker

I maskør- og parykkavdelingen jobbes det med parallelle produksjoner. Én er Don Giovanni, den kjente historien om verdens største kvinneerobrer. Det er derfor naturlig nok flere spennende kvinneskikkelser med i forestillingen.

– Én av solistene skal få gelékrøller, hun skal se litt «tacky» ut. Rundbrenneren Don Giovanni er skallet, det samme er Leporello, men han bruker parykk. De skifter på å være hverandre og setter parykk på den andre for å forvirre. Et spill med parykker, forteller Per Ragnar. For hver produksjon følger parykkmakerne skisser og tegninger fra kostymedesigneren. En gjennomsnittsparykk tar opptil 50 timer å lage.



Nestleder, Tom Aarø, er den eneste i verkstedet om kun er parykkmaker. Han er effektivt i gang med Leporellos parykk.
– Jeg har bare seks timer igjen nå, sier han og viser frem den rødlige parykken til Leporello. Håret de bruker kjøpes buntvis.

– Vi får det fra frisører. Av og til også fra Øst-Europa, eller indisk hår som må blekes og farges, sier han. Hår har som oftest ikke bare én farge, derfor kan de blande og gradere hårfargene. Hår kan også eksempelvis pastellfarges i fargebad, som de gjør med tøy på Kostymeavdelingen.

– Det innkjøpte håret legges i karde når vi skal knyte en parykk. Er det ikke godt nok sortert, at håret ligger i samme retning fra rot til spiss, blir det krig i «hårleiren». Resultatet blir da en tovet parykk, legger Per Ragnar til. En annen utfordring er lus.

– Ja, lus kan forekomme ved store samlinger, eksempelvis som ved Barnekoret og Ballettskolen har det hendt at vi har fryst ned parykker og kammer, sier han. 



Maskør- og parykkmakere er et vernet yrke. De lager blant annet parykker og fremstiller frisyrene til operaens mange forestillinger.


 En lærebedrift

Operaen er en kompleks arbeidsplass.

– Den innebærer mye endringer. Vi lager en halvårsplan for alle produksjoner, som likevel justeres fra toppen. Dette får konsekvenser for alle nedover i verkstedene. Vi må tåle endringene, men kommer stort sett alltid i mål, understreker Per Ragnar. Designet forandres også.

– Vi er en lærebedrift, og har hatt maskørlærlinger siden 2004. For en ung maskør med lite erfaring er parykktilvirkning en stor jobb, et mesterverk, spesialsydd den enkelte aktør. Så har det hendt at det kommer en regissør eller designer og sier: «Nei, den trenger vi ikke likevel». Det kan være tungt å svelge for en som er ny i faget. Men alle parykker lagres. Selv de laget etter mål, kan passe til mange, forteller avdelingslederen.



Maskør- og parykkavdelingen har 16 stillinger, i tillegg til to lærlinger.

– Ansatte jobber skift; de er med i parykkproduksjon samt som avvikler på kveldsforestillingene. Derfor jobber noen ukevis kveld eller dagtid, forteller han. Å få fast jobb på avdelingen er ikke så enkelt.

– Det avhenger av mye, som muligheter gjennom et vikariat, sier han. Som lærebedrift er lærling-gjennomstrømmingen på avdelingen stor.

– Tross alt er vi de største innenfor maskør og parykk i Norge, vi snakker jo om Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten.

 Her er lærlinger i sving med hår til jubileumsforestillingen La Traviata.


Ikke alle ansatte er frisør i bunn, fordi de også arbeider med masker, løsneser og sminke for å skape karakterer, men hva gjelder lærlinger, er frisørfaget likevel et kriterium.

– Du kommer langt fram i søknadsbunken som frisør og som voksen nok til å tåle refusjon av en parykk. En må ha litt ryggrad, for en skal hele tiden levere til en mal, sier han. Per Ragnar vet hva han snakker om.

– Jeg er Norgesmester i lærling faktisk, smiler han. Dette ble han en gang i tiden hos frisørene Tore og Grete Nervold i Oslo.

– I tillegg har jeg to tredjeplasser fra VM i Rotterdam for lærlinger. Men dette er «wayback», understreker han. Han har ikke minst jobbet åtte år som frisør for Adam og Eva, i tillegg til La Bionda.

– Frisørbakgrunnen gir veldig mye innen forming av hår, hva gjelder ulike stilepoker vi skal inndekke. Vi må beherske både det moderne og det tradisjonelle. Selv var han frisør på 80-tallet da Vidal Sassoon revolusjonerte frisørbransjen.

– Det ble ikke så mye frisering da, men det lærte jeg gjennom konkurransefrisering, sier Per Ragnar som har gått parykkmakerkurs hos Sveriges Television, og jobbet frilans med mote og privat teater i mange år.

– Jeg har en allsidig vei inn i dette, ler han.  


Fantastisk tiår

I Operaen er det stadig vekk premiere, alle et høydepunkt for den enkelte produksjon.

– Teppet går opp, og en takker og bukker. Vi er hele tiden i det at vi skal levere til kvalitet. Det er som om vi stadig vekk har eksamen. Gjennom de ti årene operaen har ligget i Bjørvika, har håret også utmerket seg.

– På parykkfronten var det særlig spektakulært med balletten Manon i 2015, som går i reprise til høsten. Det er en stor kostyme- og parykkproduksjon av kostymedesigner Ingrid Nylander, opplyser han.




Historien er satt til 1700-tallet, med stort hår og stativ inni.

– Det er begrensninger for hvor tungt et hår kan bli, derfor kler man stativet med hår. Vi brukte bøffelhår til parykkene, det likner de gamle pudderfrisyrene. En kan ikke ta piruetter og den slags i slike parykker, derfor kler de gjerne roller som et by-par spaserende over scenen i flotte kostymer. Hovedrollene har kanskje ikke parykker i det hele tatt, sier han.

 En annen forestilling avdelingslederen minnes med glede, er La bohème. Der sto håret for mye av dramaet.

– Den var spektakulær og sterk. I vår historie hadde hovedrollen kreft. Derfor fikk alle samme sykdom, og mistet håret. En sterk scene er der samtlige tar av seg parykken, også Barnekoret, forteller han.


– Ble det mange baldcaps?

– Ja, det kan du si. 75 mennesker med baldcaps, og en pen frisyre fra 1850-tallet oppå. Og så kranie-sminke. Plutselig avdekkes kreften gjennom parykkhåret. Vi har en fundamental funksjon for uttrykket, også for sangere og dansere så vedkommende får rolleinnlevelse. Det øyeblikket: «Nå er jeg der!», det er en veldig viktig følelse for den som står der når teppet går opp og lyskasterne slås på. 





Tekst: Guri Haram

Foto: 
Marianne Otterdahl-Jensen


 


 


 


 




Rating
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
Artikkel er ikke verdisatt ennå - Klikk på det antall stjerner du synes artikkelen skal ha

Tips en venn     Kommentar / karakter














Utvalg av artikler fra brevkassen

Hårtap

Jeg har fått panikk!

Jeg er en jente på 17(!!) år, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er redd for at jeg begynner å miste håret mitt.



Jeg har alltid hatt tynt hår, og det har både mamma, søsteren min og begge brødrene mine.

Broren min ble helt skallet lenge før han fylte 30 år, og den andre broren min på 31 begynner å få måne. Søsteren min er 33 men hun har håret i behold. Det rare er at pappa (på pappa sin side har de tykt hår) og mamma er over 60 år og ingen av de har begynt å miste håret, selvom mamma sitt er veldig tynt.



Jeg har merket det siste året at jeg mister mye hår, men har ikke tenkt så mye over det. Jeg mister faktisk så mye hår at hver gang jeg dusjer så tetter jeg hele avløps røret, jeg mister også mye hår når jeg skal tørke håret, også mister er det alltid mye hår igjen på puta når jeg våkner.

Jeg har krøllete og ganske slitt hår, i og med at jeg i flere år brukte rettetang uten å beskytte det (har sluttet med det i fjor). Jeg har også slitet mye med jernmangel og jeg menstruerer to ganger i måneden (om hormonforstyrrelser har noe å si).

Alle vennene mine har kjempe fint og tykt hår, så om jeg begynner å miste hår så tar det virkelig knekken på selvtilliten!



Jeg har lagt ved ett bilde av bakhodet mitt. Håper på svar.
Les mer

spørsmål og svar

Hei! Jeg har farget håret mitt hos frisøren idag. Jeg hadde lysblondt extension og skulle ha svarte striper i det. Når jeg fikk det tilbake er en del av den svarte fargen smittet over til det lyse slik det ser grått ut. Di ba meg om å vaske det ofte så skulle fargen forsvinne gradvis ut, men siden jeg ikke VIL gå rundt med grått hår i flere uker så spør jeg dere om tips! Har dere noen tips til hvordan jeg kan få ut fargen fortest mulig?
Les mer

Hvordan farge grå hår?

Hei,

Finnes det en løsning for hvordan å farge bort den grå fargen? Jeg har farget mine grå hår mange ganger, men det kan virke som om hårfargen ikke trenger inn i de grå hårene. Er det kanskje fordi jeg skal benytte meg av permanent hårfarge? håper på hjelp :)
Les mer

Lys honning blond

Hvilke farge kode er lys honning blond?? er den fra Majirel eller finner vi den blandt noen av de andre leverandørene?
Les mer





E-post
passord
Husk passord
Navn
E-post


Hairworld


Striper
Sølvfarge
Hjemmefarging
RØD/BRUN
Ombre
Nyt spørgsmål
Striper
Extensions

Loud Hair
Nikita Hair
Nikita Hair
Studio Alf
Adam og Eva
Adam og Eva
Nikita Hair
Nikita Hair
Auster Salon & Academy
Nikita Hair
Adam og Eva
Nikita Hair
Adam og Eva
H2 Frisør
Nikita Hair
Studio Alf
Nikita Hair
H2 Frisør
Blow Hairdressing
Dugg
Inch Frisør
Nikita Hair
H2 Frisør
Hommelvik Frisørsenter
Auster Salon & Academy
Elin Beatrice Nøstvik
Elin Beatrice Nøstvik
Hår Ekspert
Spør

Charlotte Granlund
Charlotte Granlund
Hår Ekspert
Spør

Tina Beate Ramsvik
Tina Beate Ramsvik
Hår Ekspert
Spør

Kathrine Speikland
Kathrine Speikland
Hår Ekspert
Spør

Tina Holm
Tina Holm
Hårtap og hodebunns problemer
Ekspert
Spør