Hair.no Norges bedste hår og mode portal


banner


dotted_line




System Professional tilbyder individuelle hårplejeprodukter til udvalgte saloner over hele verden.





Med Sassoon Professional har Sassoon Creative Team udviklet en holistisk serie af hårpleje og stylingprodukter som lever op til Sassoons filosofi om at arbejde med hår i dets naturlige tilstand.

Nå består FUDGE merkevaren av over 100 produkter og kan konkurrere i alle kategorier.



NIOXINs hårplejeserie behandler hovedbunden og hårstrået og optimerer derigennem tykkelsen af håret.

AL - tlf.: 800 84 944

Wella er en førende leverandør af hårplejeprodukter til frisøren. De udvikler hele tiden nye produkter i tæt samarbejde med frisørerne.





Tigi består av 5 produktserier: Bed Head til de motebevisste, innovative og unge. Catwalk til de klassiske, elegante og stilfulle. S-factor, som er en luksus hårpleieserie. Love peace and the planet og sist, men ikke minst Rockaholic.



Sebastian har adskillige hårpleje og stylingserier, til forskellige hårtyper, personligheder og behov.










 

07-04-2018 12:32 Læs artiklen på Dansk   Del på Facebook

10 år med opera-hår

 I år er det ti år siden Oslo fikk sitt praktbygg, Operaen. Her holder kostymeavdelingen hus, inkludert verkstedet til maskør- og parykkmakerne. Med nemme hender knytter de sirlig inn hvert hårstrå i parykkene som skal på scenen.En del av kostymeavdelingen er maskør- og parykkavdelingen. Her er Per Ragnar Karlsen leder, noe han allerede var før det hvite marmorbelagte nasjonalbygget kom i sjøkanten bak Oslo S.

– I kveld har vi Mesteraften, en sammensatt forestilling med tre balletter på hovedscenen, forteller han mens han viser vei rundt den kreative avdelingen i operahuset. Innimellom praten hører vi fjerne operastemmer som synger for full hals. Det øves hardt til jubileumsuken. La Traviata streames live på NRK, Kongen avlegger Operaen sitt ærefulle besøk, i tillegg skal det forsøksvis settes verdensrekord i operakor på operataket. 


Lek med parykker

I maskør- og parykkavdelingen jobbes det med parallelle produksjoner. Én er Don Giovanni, den kjente historien om verdens største kvinneerobrer. Det er derfor naturlig nok flere spennende kvinneskikkelser med i forestillingen.

– Én av solistene skal få gelékrøller, hun skal se litt «tacky» ut. Rundbrenneren Don Giovanni er skallet, det samme er Leporello, men han bruker parykk. De skifter på å være hverandre og setter parykk på den andre for å forvirre. Et spill med parykker, forteller Per Ragnar. For hver produksjon følger parykkmakerne skisser og tegninger fra kostymedesigneren. En gjennomsnittsparykk tar opptil 50 timer å lage.



Nestleder, Tom Aarø, er den eneste i verkstedet om kun er parykkmaker. Han er effektivt i gang med Leporellos parykk.
– Jeg har bare seks timer igjen nå, sier han og viser frem den rødlige parykken til Leporello. Håret de bruker kjøpes buntvis.

– Vi får det fra frisører. Av og til også fra Øst-Europa, eller indisk hår som må blekes og farges, sier han. Hår har som oftest ikke bare én farge, derfor kan de blande og gradere hårfargene. Hår kan også eksempelvis pastellfarges i fargebad, som de gjør med tøy på Kostymeavdelingen.

– Det innkjøpte håret legges i karde når vi skal knyte en parykk. Er det ikke godt nok sortert, at håret ligger i samme retning fra rot til spiss, blir det krig i «hårleiren». Resultatet blir da en tovet parykk, legger Per Ragnar til. En annen utfordring er lus.

– Ja, lus kan forekomme ved store samlinger, eksempelvis som ved Barnekoret og Ballettskolen har det hendt at vi har fryst ned parykker og kammer, sier han. 



Maskør- og parykkmakere er et vernet yrke. De lager blant annet parykker og fremstiller frisyrene til operaens mange forestillinger.


 En lærebedrift

Operaen er en kompleks arbeidsplass.

– Den innebærer mye endringer. Vi lager en halvårsplan for alle produksjoner, som likevel justeres fra toppen. Dette får konsekvenser for alle nedover i verkstedene. Vi må tåle endringene, men kommer stort sett alltid i mål, understreker Per Ragnar. Designet forandres også.

– Vi er en lærebedrift, og har hatt maskørlærlinger siden 2004. For en ung maskør med lite erfaring er parykktilvirkning en stor jobb, et mesterverk, spesialsydd den enkelte aktør. Så har det hendt at det kommer en regissør eller designer og sier: «Nei, den trenger vi ikke likevel». Det kan være tungt å svelge for en som er ny i faget. Men alle parykker lagres. Selv de laget etter mål, kan passe til mange, forteller avdelingslederen.



Maskør- og parykkavdelingen har 16 stillinger, i tillegg til to lærlinger.

– Ansatte jobber skift; de er med i parykkproduksjon samt som avvikler på kveldsforestillingene. Derfor jobber noen ukevis kveld eller dagtid, forteller han. Å få fast jobb på avdelingen er ikke så enkelt.

– Det avhenger av mye, som muligheter gjennom et vikariat, sier han. Som lærebedrift er lærling-gjennomstrømmingen på avdelingen stor.

– Tross alt er vi de største innenfor maskør og parykk i Norge, vi snakker jo om Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten.

 Her er lærlinger i sving med hår til jubileumsforestillingen La Traviata.


Ikke alle ansatte er frisør i bunn, fordi de også arbeider med masker, løsneser og sminke for å skape karakterer, men hva gjelder lærlinger, er frisørfaget likevel et kriterium.

– Du kommer langt fram i søknadsbunken som frisør og som voksen nok til å tåle refusjon av en parykk. En må ha litt ryggrad, for en skal hele tiden levere til en mal, sier han. Per Ragnar vet hva han snakker om.

– Jeg er Norgesmester i lærling faktisk, smiler han. Dette ble han en gang i tiden hos frisørene Tore og Grete Nervold i Oslo.

– I tillegg har jeg to tredjeplasser fra VM i Rotterdam for lærlinger. Men dette er «wayback», understreker han. Han har ikke minst jobbet åtte år som frisør for Adam og Eva, i tillegg til La Bionda.

– Frisørbakgrunnen gir veldig mye innen forming av hår, hva gjelder ulike stilepoker vi skal inndekke. Vi må beherske både det moderne og det tradisjonelle. Selv var han frisør på 80-tallet da Vidal Sassoon revolusjonerte frisørbransjen.

– Det ble ikke så mye frisering da, men det lærte jeg gjennom konkurransefrisering, sier Per Ragnar som har gått parykkmakerkurs hos Sveriges Television, og jobbet frilans med mote og privat teater i mange år.

– Jeg har en allsidig vei inn i dette, ler han.  


Fantastisk tiår

I Operaen er det stadig vekk premiere, alle et høydepunkt for den enkelte produksjon.

– Teppet går opp, og en takker og bukker. Vi er hele tiden i det at vi skal levere til kvalitet. Det er som om vi stadig vekk har eksamen. Gjennom de ti årene operaen har ligget i Bjørvika, har håret også utmerket seg.

– På parykkfronten var det særlig spektakulært med balletten Manon i 2015, som går i reprise til høsten. Det er en stor kostyme- og parykkproduksjon av kostymedesigner Ingrid Nylander, opplyser han.




Historien er satt til 1700-tallet, med stort hår og stativ inni.

– Det er begrensninger for hvor tungt et hår kan bli, derfor kler man stativet med hår. Vi brukte bøffelhår til parykkene, det likner de gamle pudderfrisyrene. En kan ikke ta piruetter og den slags i slike parykker, derfor kler de gjerne roller som et by-par spaserende over scenen i flotte kostymer. Hovedrollene har kanskje ikke parykker i det hele tatt, sier han.

 En annen forestilling avdelingslederen minnes med glede, er La bohème. Der sto håret for mye av dramaet.

– Den var spektakulær og sterk. I vår historie hadde hovedrollen kreft. Derfor fikk alle samme sykdom, og mistet håret. En sterk scene er der samtlige tar av seg parykken, også Barnekoret, forteller han.


– Ble det mange baldcaps?

– Ja, det kan du si. 75 mennesker med baldcaps, og en pen frisyre fra 1850-tallet oppå. Og så kranie-sminke. Plutselig avdekkes kreften gjennom parykkhåret. Vi har en fundamental funksjon for uttrykket, også for sangere og dansere så vedkommende får rolleinnlevelse. Det øyeblikket: «Nå er jeg der!», det er en veldig viktig følelse for den som står der når teppet går opp og lyskasterne slås på. 





Tekst: Guri Haram

Foto: 
Marianne Otterdahl-Jensen


 


 


 


 




Rating
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
De fargede stjernene angir karakteren for denne artikkelen. Hvis du har en profil og er logget inn - kan du klikke på en stjerne og gi den karakteren som du mener er riktig
Artikkel er ikke verdisatt ennå - Klikk på det antall stjerner du synes artikkelen skal ha

Tips en venn     Kommentar / karakter














Utvalg av artikler fra brevkassen

Spare til langt hår

Hei!

Jeg er ganske fortvilet pga håret mitt. Jeg har lenge ønsket å få meg langt hår, og sparer og sparer, men det blir ikke lenger enn til brystvorten. Jeg har tynt men MYE hår, og det er en blanding mellom krøllete og bølgete. Jeg bruker ikke rettetang, krølltang eller hårføner. Jeg farger Håret ca hver fjerde måned med mørk brun hårfarge jeg kjøper i butikk. Siden jul har jeg stusset håret ca 1-2 cm hver andre til tredje måned, men det vokser fortsatt ikke lenger! Hva kan jeg gjøre med dette? Eller kan jeg i det hele tatt gjøre noe med dette? Har hørt at hvor langt håret blir er genetisk og at noen rett og slett ikke kan få langt hår. Stemmer det? Jeg er 20 år og har farget håret siden femte klasse. Jeg begynte med glansvask, men har brukt permanent farge i hvertfall 7 år.



Jeg legger med et bilde så du kan se ca hvordan håret mitt er. Det er litt lengere nå.
Les mer

Krøller og kontrol

Hei Min venninne har langt tynt hår. Her om dagen skulle jeg krølle håret hennes med krølljern. Men selv om jeg brukte hårspray før jeg krøllet og etterpå, gikk krøllene ut igjen etter 10 min. Er der noe spesielt stylingprodukt man skal bruke for at krøllene holder?
Les mer

Naturlige farge forskjeller

Hei! Jeg er ei jente på 13 år. Jeg har problemer med hårfargen min selv om jeg ALDRI har farget det eller stripet det. Det er utrolig mørkt på toppen + at jeg har veldig mange forskjellige "naturlige farger".



På torsdag skal jeg stripe det lysere + klippe det (utrolig slitt)... Men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få det lysere på toppen utenom å farge det? om det er noe hårpleie som hjelper foreksempel.



Jeg retter håret veldig mye (Jeg har egentlig krøller, men det er retta på bildene), men folk sier at håret skal bli lysere av det.. men jeg føler at det håret mitt bare blir mørkere og mørkere.



- Noen tips??? + at ettersom jeg har krøller+bølger så vet jeg ikke hvordan jeg skal style håret..
Les mer

Tørt hår

Hei! Håret mitt har begynt å floke seg veldig etter jeg har dusja, og det føles veldig tørt. Spissene mine er også veldig tørre og knekker veldig lett når jeg børster håret når det er tørt - hva må/skal jeg gjøre? Håper på et godt råd!:)
Les mer





E-post
passord
Husk passord
Navn
E-post


Hairworld


Striper
Sølvfarge
Hjemmefarging
RØD/BRUN
Ombre
Nyt spørgsmål
Striper
Extensions

H2 Frisør
Hommelvik Frisørsenter
Studio Alf
Studio Alf
H2 Frisør
Adam og Eva
Adam og Eva
Nikita Hair
Nikita Hair
Nikita Hair
Adam og Eva
Nikita Hair
Blow Hairdressing
Nikita Hair
Nikita Hair
Adam og Eva
Adam og Eva
Nikita Hair
H2 Frisør
Nikita Hair
Nikita Hair
Loud Hair
Inch Frisør
Dugg
Auster Salon & Academy
Charlotte Granlund
Charlotte Granlund
Hår Ekspert
Spør

Tina Beate Ramsvik
Tina Beate Ramsvik
Hår Ekspert
Spør

Elin Beatrice Nøstvik
Elin Beatrice Nøstvik
Hår Ekspert
Spør

Kathrine Speikland
Kathrine Speikland
Hår Ekspert
Spør

Tina Holm
Tina Holm
Hårtap og hodebunns problemer
Ekspert
Spør